sunnuntai 6. syyskuuta 2020

Kuntosaliohjelman päivitys

Morjensta pöytään! Nyt on kahden kuukauden ajan käyty salilla kerran viikossa, kävin yksi viikko kaksikin kertaa jopa! Tämä kerran viikossa salilla on sopinut mulle nyt tosi hyvin. Ei tule stressiä että pitäisi keretä ja jaksaa, ja tuon yhden kerran voi lykätä mille päivälle vaan, mikä itselle sopii. Monesti se on ollut joko vapaapäivä tai ennen iltavuoroa. Aamuvuorojen jälkeen tuntuu, ettei jaksa mitään, töissä kuitenkin jalkojen päällä on sen kahdeksan tuntia niin puhti on pois!

Tähän asti olen tehnyt omaa ohjelmaa, kokeillut liikkeitä eri tekniikoilla: laitteissa, käsipainoilla, tangolla, taljassa. Talja on uusi tuttavuus ja siinä tykkään tehdä liikkeitä! Kahden kuukauden ajan olen toteuttanut seuraavanlaista, omaa ohjelmaa, liikkeitä olen tehnyt milloin käsipainoilla, milloin tangolla, 3x10 sarjoilla (paitsi vatsarutistukset 3x15):

- jalkaprässi
- suorin jaloin maastaveto kahvakuulalla
- selkäliike telineessä
- vaihtelevasti selkää ylätaljassa lapiokahvalla, pulloveria taljassa, alataljaa... 
- penkki pelkällä tangolla
- pystypunnerrus
- hauiukset ja ojentajat
- vatsarutistukset

Ongelmaksi olen kokenut selän, sillä en tunnu saavan siihen millään tuntumaa. Ainoastaan alaselkään saan tuntuman kun teen selkäliikettä telineessä. Kaikki selkäliikkeet, tein ne sitten miten vaan, tuntuvat menevän käsille, eikä selässä tunnu mitään. Mitä olen lukenut, niin tämä tuntuu olevan aika yleinen ongelma! Lisäksi puristusvoima mulla on ihan olematon, senkin takia teen työtä enemmän käsillä. Olen harkinnut vetoremmien ostamista, mitä olen lukenut niin niistä voisi apua olla tähän ongelmaan.

Mutta nyt olis aika vähän päivittää saliohjelmaa. Teen nykyään ehkä liikaa pikkuliikkeitä, varsinkin kun ohjelma on 1-jakoinen ja käyn vain kerran viikossa salilla. Olen perehtynyt nyt enemmän ja uusi ohjelma tulee sisältämään enemmän moninivelliikkeitä, jotka aktivoivat ja rasittavat yhdellä kertaa useampaa lihasta. Arnoldin GoldenSix-ohjelma kuulostaa hyvältä, mutta tyssää leuanvetoon, siitä mun on turha haaveillakaan! Mutta mallia otin siitä kuitenkin.

Uusi saliohjelma tulee siis olemaan seuraavanlainen, 3x10 sarjoilla:

- jalkaprässi (edelleen, koska lempparihommaa salilla!)
- maastaveto 
- penkkipunnerrus 
- pystypunnerrus 
- penkkiveto 
- vatsarutistukset

Mennäänpä siis tällä ohjelmalla nyt seuraavat kaksi kuukautta ainakin! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti